Wat als... je jezelf nu eens de vrijheid gunt!

Een tijdje terug kwam er een jonge vrouw in mijn praktijk. Mooie verschijning, prachtig glanzend haar, heel fijn en tenger. Maar wat me direct opviel was haar kwetsbaarheid. Zo poreus dat ze elk moment zou breken. Nochtans had ze een leidinggevende functie en wist ze op haar werk wel van aanpakken. Wat haar verhaal echter schrijnend maakt is dat ze al heel haar leven een geheim meedraagt. Haar geheim is haar een eetstoornis, waar zelfs haar man het bestaan niet van wist.

De schaamte die hierrond hangt, is typerend voor een eetstoornis. Onlangs vroeg er iemand waarom ik op mijn profiel 'ervaringsdeskundige eetstoornistherapeut' heb staan? Natuurlijk omdat ik er zelf ook vele jaren met heb gevochten. Echter heeft de schaamte nu plaatsgemaakt voor ervaring, wat mijn coaching alleen maar ten goede komt.

Na vele intake gesprekken kan ik wel zeggen dat er altijd iets gemeenschappelijk naar boven komt. Ofwel ben je heel gevoelig voor verandering, een perfectionist of een pleaser. Wat ook speelt is de media. Hoe daar de cultuur van het perfecte lichaam wordt vooropgesteld en hoe mijlenver dit ligt van de realiteit.

Deze stoornis ontstaat meestal ergens in de kindertijd. Jou familie dynamiek speelt een grote rol. Hoe ging je om met discussies en conflicten binnen het gezin? Voelde je je heel kwetsbaar en eenzaam? Een verzameling van gewone opmerkingen door de ouders of opvoeders kunnen zelfs een soort trauma teweeg brengen. Bijvoorbeeld "in dit kleedje heb je echt een dikke buik". Zo is het zaadje gepland in het kinderhoofd en groeit de innerlijke stem "Ik ben niet goed genoeg".

Hieruit ontstaat er een coping mechanisme. Coping is een begrip uit de psychologie, waarmee de manier waarop iemand met problemen en stress omgaat wordt bedoeld. Het is niet echt een keuze, het ontstaat. Het geeft je een zekere controle, maar het heeft ook een positief doel. Zo ga je je bijvoorbeeld minder eenzaam voelen door te eten. Omdat je de controle wil houden, leg je jezelf meer en meer regels op. Je bent ongelooflijk bang om dik te worden want dan ben je niets waard. Je verzint daarom regels die je een zekere staat van veiligheid geven.

Het is belangrijk om van dat wit/zwart denken af te stappen. "Ik heb 2 koekjes gegeten, ja nu kan ik beter heel het pak eten en morgen doe ik weer heel streng".

Herken je dat?

Zo kan je jaren vast zitten in deze negatieve spiraal. Geen één voedingsmiddel is goed of slecht. Zelfs het meest cruciale, gezonde levensmiddel, water, kan dodelijk zijn als je er te veel van drinkt.

Maar hoe kan je afstappen van dit wit/zwart denken? Hoe kan je terug je evenwicht vinden?

Eerste advies: Break the rules! Één per één!

Hoe kan je een gelukkig leven leiden door jezelf beperkingen op te leggen? Je zet jezelf als het ware in een soort gevangenis. Geef jezelf de vrijheid om te kiezen wat je eet. Enkel al je de wit/zwart regeltjes afschaft kan je bewuste keuzes maken.

Maar wat zijn gezonde, bewuste keuzes als het op eten aankomt? Iedereen heeft een relatie met voeding, het hangt er alleen van af wat jou overtuigingen zijn.

Tweede advies: Stop met op de weegschaal te gaan staan!

Wat wil dit getal zeggen? Zegt dit je iets hoe je je vanbinnen voelt? Wat je waard bent? Word je ook slecht gezind door een halve kilo meer dan de dag ervoor? Laat dit je niet beïnvloeden. Een dieet werkt niet! Mensen gaan op dieet en af dieet en ze worden alsmaar zwaarder. We zijn allemaal een individu, ieder lichaam werkt anders. Niemand is hetzelfde, dus het ideale dieet bestaat niet. Pas als je weer in vrijheid leeft en bewust omgaat met voeding, kan je leren wat wel werkt voor jou.

Derde advies: Respecteer je lichaam.

De weegschaal focust maar op 1 aspect, ons gewicht. Terwijl ons lichaam zoveel meer is. Door lief te zijn met jezelf, gaat de innerlijke criticus minder luid spreken. Pas al je je lichaam waardeert, kan je er goed voor zorgen. Geef je lichaam de volwaardige voeding die het nodig heeft. Goed voor je lichaam zorgen is echter meer dan gezond eten alleen. Zo is bijvoorbeeld ook je slaapritme curciaal. Weinig slaap triggert namelijk dikwijls een eetbui, doordat je lichaam energie zoekt.

Vierde advies: Ontdek de kracht van te kiezen.

The mindset of healthy eating begins with the freedom of choice.

Als je je lichaam respecteert en op lange termijn goed wil verzorgen, ga je andere keuzes nemen. Neem zelf de verantwoordelijkheid in handen. Stel jezelf de vraag "Ga ik morgen nog even content zijn met deze keuze?". Zo ja, eet en geniet! Eet uit vrije wil, geen restricties.

Heb je na het lezen nog vragen, aarzel niet me te contacteren. Vrijblijvend kunnen we bespreken welke aanpak het beste bij je past. Voor meer info: www.vitalogi.be.

Iets wat ik keer op keer uitleg aan mijn nieuwe klanten is dat ze een plateau kunnen verwachten na ongeveer 5 kg. En daarom wil ik er vandaag een blog over schrijven omdat dit zo gevreesd wordt.

Als je een laag zelfbeeld hebt en de neiging om jezelf weg te cijferen zijn er tien zaken die je zeker in acht moet nemen om een evenwichtige relatie uit te bouwen. Dit heeft alles te maken met eerst voldoende zelfliefde te hebben. Als je je eigen potje vult met zelfliefde kan het ook rijkelijk naar andere vloeien zonder dat je je leeg voelt....

Eerst en vooral moeten we de spreekwoordelijke druppel ervaren. Dit betekend dat de pijn die we ervaren te groot is dat verandering de enige optie gaat zijn. Bijvoorbeeld je bent op een feestje, je bent wat kilo's te zwaar, wil al lang iets aan je gewicht en gezondheid doen, dan gebeurd er een zeer pijnlijk moment ... je broek scheurt...

Als mental food coach heb ik ontdekt dat er bepaalde vaardigheden zijn die me nodig hebben om goed voor onszelf te zorgen. En deze kunnen de mensen met een verkeerde relatie tegenover eten wel eens missen. Daarom heb ik ze voor jullie eens op een rijtje gezet.